YAĞMURUN OLUŞUMU

Home Forums Forum in Turkish YAĞMURUN OLUŞUMU

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by  songululuturk 1 year, 10 months ago.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #1110

    songululuturk
    Participant

    YAĞMURUN OLUŞUMU
    Etkinlik çeşidi: bütünleştirilmiş Türkçe, fen, drama etkinliği (büyük grup)
    Yaş grubu: 5 yaş
    KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ
    Bilişsel gelişim ile ilgili kazanımlar ve göstergeleri:
    Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler.)
    Kazanım 3.Algıladıklarını hatırlar. (Göstergeleri: Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler.)
    Kazanım 5. Nesne ya da varlıkları gözlemler. (Göstergeleri: Nesne/varlığın adını, rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını söyler.)
    Kazanım 17. Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Göstergeleri: Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.)
    Dil gelişimi ile ilgili kazanımlar ve göstergeleri:
    Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar. (Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.)
    Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Göstergeleri: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.)
    Motor gelişim ile ilgili kazanımlar ve göstergeleri:
    Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar. (Göstergeleri: Yönergeler doğrultusunda yürür. Yönergeler doğrultusunda koşar.)
    MATERYALLER
    Piknik tüpü, sıcak su, tencere ve kapağı, fon kartonlarından yapılmış güneş, bulut, deniz.
    SÖZCÜKLER
    Isınan , buharlaşma, yağmur
    KAVRAMLAR
    Sıcak-ılık-soğuk
    ÖĞRENME SÜRECİ
    Güne başlama sürecinde çocukların kendilerini nasıl hissettikleri, havanın nasıl olduğu, giyindikleri kıyafetler ve neden bu kıyafetleri giydikleri hakkında sohbet edilir.
    Çocuklara bilmece sorulur. Okunacak öykünün ne olabileceği hakkında tahminde bulunmalarına fırsat verilir. ‘Küçük su damlası’ öyküsü etkileşimli olarak okunur. Çocuklara sorular sorulur ve çocukların tahminlerde bulunmaları beklenir, yeni sözcüklere dikkat çekilir.
    Yağmura ihtiyacımız var mı?
    Yağmurun kime, ne gibi faydası olabilir?
    Küçük su damlasına siz nasıl yardımcı olursunuz?
    Ali su damlasına nasıl yardımcı olmuştur?
    Su nasıl buharlaştı?
    Öykü bittikten sonra yağmurun nasıl oluştuğunu görmek ister misiniz hadi bizde yağmur yağdıralım mı diye çocuklara sorulur. Deney için uygun ortam sağlanır. Piknik tüpünün üzerine içi sıcak su dolu tencere konulur. Tüpün kenarı mavi fon kartonu ile sarılır, deniz görüntüsü verilir. Tüp yakılır ve suyun kaynayarak buharlaşması gözlenir, bu sırada öğretmen fon kartonundan yapılan güneşi denize tutar. Güneşin denizdeki suları ısıttığını çok ısınan suların artık buharlaşmaya başladığını ve yukarıya yükseldiğini anlatır. Kartondan yapılan bulutlar buharlaşan suyun üstüne tutulur ve buharlaşan suyun bu bulutlarda biriktiğini, bir süre sonra bulutun içinin tamamen bu sularla dolduğunu artık taşıyamadığını ve yağmur olarak yağdığını anlatır. Bu sırada bulutun arkasına gizlediği tencere kapağındaki su damlacıklarını çocukların görmesini ve onlara dokunmalarına fırsat verir. Deney gözlemlenip sohbet tamamlandıktan sonra ’yağmurlu bir gün’ draması yapılır. Öğretmen çocuklara ‘yağmurlu bir gün’ ile ilgili dramatizasyon yapacaklarını söyler.
    Öğretmen, ‘sokakta yürürken birden, çok kuvvetli bir rüzgar çıktı ve yağmur yağmaya başladı’der. (öğretmen tefe avucunun içiyle hızlıca vurur.)
    Öğretmen, ’bir kızın uzun saçları rüzgarda uçuşuyor ve ıslanıyor; ama kız ağır ağır yürüyordu’der. (elindeki tefe parmak uçlarıyla vurur.)
    Öğretmen,’bir adam koşuyor, diğeri şemsiyesini açmaya çalışıyordu.’der (tefe avucunun içiyle hızlı hızlı vurur).
    Öğtermen, ‘yavru bir kedi ise ağacın dibinde sessizce oturuyordu’der ve çocukların hareketlerine eşlik eder.
    UYARLAMA
    Çocukta işitme yetersizliği var ise, Görsel materyaller ve doğal yaşantı ortamları oluşturulmalıdır. Etkinlikler sırasında anlaşılır ve kısa cümleler kullanılmalıdır. Yönerge verilirken çocuğun dinlemesi sağlanmalıdır. Çocukla göz kontağı kurulmasına ve gerektiğinde çocuğa tekrar açıklama yapılmasına dikkat edilmelidir. Çocuğun çıkarmaya çalıştığı sesler, sözcükler desteklenmeli ve çocuk konuşmak için cesaretlendirilmelidir. Gerekirse ek süreler tanınır. Öğretmen yapılan çalışmalarda model olmalıdır.
    AİLE KATILIMI
    Çocuğun havaya uygun giyinmesini teşvik etmek, uygun tercihler yapabilmesini sağlamak için kıyafetlerini seçmesi konusunda fırsat tanınabilir.
    DEĞERLENDİRME
    Su buharlaşınca nereye gider?
    Su buharlaşıp havaya gidince biz onu geri getirebilir miyiz?
    Gökyüzünde bulutlar gibi gezmeyi ister miydiniz?
    Yağmurun vücudumuzda hissettirdikleri nelerdir?
    Yağmur yağdığı günlerde neler yapıyorsunuz?
    Bugün hangi deneyi yaptık? Deneyde ne oldu?
    Yağmurun faydaları olabilir mi? Neye, kime faydası vardır?
    Yağmur nasıl oluşur?
    Hiç yağmurda ıslandınız mı? Neler hissettiniz?
    Şemsiyeyi ne için kullanırız?
    Bilmece: bulutlardan süzülür, inci gibi dizilir, çamur olur ezilir, bilin bakalım bu nedir?
    Öykü: Küçük Su Damlası
    O gün öğlene kadar yağmur yağdı. Yağmur dindiğinde, Ali top oynamak için bahçeye çıktı. Hava çok güzeldi. Ne çok soğuk ne de çok sıcak.. Böyle havaları Ali çok severdi. Yağmur bulutları gidince güneşin yüzü güldü. Artık onu engelleyen bir şey kalmamıştı. Işınlarını yollayabilir, yeryüzünü ısıtabilirdi. Canlıların gelişmek için güneş ışığına ihtiyaçları vardı. Oradan geçmekte olan küçük bir yağmur bulutu güneşin önünü kapattı. Güneş, küçük yağmur bulutuna seslendi:’’ Buraya, bu sabah başka bir bulut yağmur bıraktı. Sana ihtiyaç yok ki.’’
    ‘’Ben yalnızca buradan geçiyorum. Yağmurumu bana ihtiyacı olan başka bir yere yağdıracağım.’’ Diye yanıt verdi küçük bulut. Tam o sırada rüzgâr hapşırıverdi. Küçük yağmur bulutu sarsıldı. Küçük bir yağmur damlası dengesini kaybedip yere düşmeye başladı. Küçük su damlası telaşlandı. Şimdi ne yapacaktı? Yek başına bir işe yaramazdı ki. Yok olup gidecekti. Ona kim yardım edecekti. Ali top oynarken ayağına küçük su damlasının düştüğünü fark edemedi. Topa hızla vurdu. Topla birlikte su damlası da havalandı ve Ali’nin burnuna kondu. Ali, küçük su damlasını görünce şaşırdı. ‘’Yağmur dineli çok oldu. Sen de nereden çıktın? Diye sordu. Küçük su damlası biraz üzgün, biraz da telaşla yanıt verdi. ‘’Yanlışlık oldu. Rüzgâr hapşırmasa ben şimdi senin burnunda değil, arkadaşlarımın yanında olacaktım.’’ Ali küçük su damlasının durumuna üzüldü. Ona yardım etmek istedi. Küçük su damlasını arkadaşlarının yanına, küçük buluta ulaştırmanın yollarını düşündü. ‘Üzülme, belki uçurtmamdan yararlanabiliriz.’’dedi. ‘Senin uçurtman o kadar yükseğe uçamaz ki Ali.. Hem rüzgâr gene hapşırırsa uçurtman parçalanabilir.’diye umutsuzca cevap verdi küçük su damlası. Ali, o sırada gökyüzünden yeryüzüne rengarenk inen gök kuşağını gördü. ‘Belki gökkuşağı sana yardım edebilir,’’diye düşündü. ‘Ne de olsa bir ucu gökyüzüne ulaşıyordur.’dedi. Fakat küçük su damlası Ali’nin bu önerisini ‘yararı olmaz Ali. Gök kuşağı beni taşıyamaz. Ben ondan ağırım.’diyerek reddetti. O sırada güneş, küçük su damlasının çaresizliğini fark etti. Hemen ışınlarını küçük su damlasına yönlendirdi. Küçük su damlası içinin ısındığını hissetti. O kadar ısındı ki, sonunda buharlaşıverdi. Nazlı nazlı gökyüzüne yükselmeye başladı. Sonunda, arkadaşlarının bulunduğu küçük buluta ulaştı. Ali çok mutlu olmuştu. Küçük su damlasının arkasından el salladı. Biliyordu ki küçük su damlası yağmura ihtiyacı olan yerlere hayat verecekti.

Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.